نــدآ صلح و آرامش ضرورت مبرم عصر موجوده ماست
دوکتور محمد سعید  سعـید افغانی  دوکتور محمد سعید سعـید افغانی

 

باید گفت که همه  مردم  خواهان  صلح و آرامش اند ، مگر اینکه چطـور  میتوان که صلح  وآرامش را به میان آیـد ؟

این آمرایجاب  دقت و تجسس را می نماید  ، به نـظر من این امر مـوکول  به رجال  اگاه ،  دانشمند و کـلان  شوندگان  اقوام  و قبـایل  جهان  و این  سر زمـین باستانی  است ، که حسب رسوم  و عنعنات  خـویش  زمینه را مساعد  سازد  که خاص  برای سعادت  جهان ، افغانستان و حضرت انسان بدون در نـظر داشت اغراض شخصی  توسط  « حسن تفاهم ، تعقل و تدبیر نیک و منطقی و استدلال حقــیقی » صلح و آرامش به مــیان آید .

ضرورت  هر عصر و زمان ایجاب  میکند  که همـه  اقشار و انسانها ی اگاه  در تدارک پیـوند رشته های قطــع  شده  ودربمـیان آوردن  فرصت  مساعد  برای تحقق صلــح  و آرامش  متـــحد  شوند .

من می گویم  :   اگر  در عصرحاضرفــرضآ  بــودا ، زرتشت  و حضرات رسل  و  انبیآ عظام  علیهم  السلام  و رهبـران  صالح  تاریخ  زنـده می بودند ، همه  آنها  از همه  اولتر  برای  صلح  و آرامش  کار و خــدمت میکردند ، بنآ به پیروان  همـه ادیان و صاحبان همه  مفـکوره ها فرض و لازم است که  به سویه مناطـــق  و ممالک  خویش  و به  سویه جهان  در امر صلح و آرامش مساعی مقــدور خویش را به خـــرچ  دهـــند .

من تصور  می کنم  که  اگر جهـان فرصت مساعد   موجوده  برای صلح  و آرامش  را  از دست دهد ، ندامت  و واویــلا در صورت بـــروز  جنگ  ‌ذروی  سودی  نه  خواهد  داشـت .

من باور دارم  که این نا  آرامی های مــوجود  جهان روز به روز کسب  و خامت  داشته  و موجبات بروز  جنگ  ذروی را آمــــا ده می سازد .

 بنآ وظیفه رجال  صالح  است که یک  دقیقه و ثانیه  هــم  فرصت را از دست نه دهند  بلکه  هر چه  سریعتر زمینه  و وسایل  حسن  تفاهم  را بکار انداخته  و در راه  صـلح  و آرامش  کار و خدمت خویش را تشدید  بخشند .

قرآن کریم ، این  کتاب مقدس اسلام  به امر صلح  در صیغه های متنوع  صراحتآ و کنایتآ تصـریح  و اشاره  کرده  که  اسناد و آیات  متـبرکه  در زمینه دفــاع  از صلــح  و صلح  جویی  اسلام  بهــترین هـــدایت  کننده  بند گان  صالح  خــداوند  متعـال  به  مسلمانان  سراسر جهان  منــجمله  مسلمانان کشور ما افغانستان عزیز است ، و کفایت میکند که از قرآن کــریم تنها این را گویـم (والصلح خـیر):

ترجمه : صلح کار خیر است ؛ و خیر معنی جامع  و کامل را دربر دارد  که باید از آن  به نفع  بشریت  کار گرفته   شود  .  و من الله التــوفیق

 

    سال   ۱۳۶۰ هجری  شمسی ــ  کابل    


June 3rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات